Wortelkanaalbehandeling of trekken

Wanneer het weefsel binnen in de tand of kies ontstoken is dan kan dit niet uit zichzelf genezen. Bacteriën zullen zich verder verspreiden. Om dit te voorkomen is het belangrijk om een behandeling te starten. Hierbij heb je keuze tussen een wortelkanaalbehandeling of trekken van de tand of kies. We bespreken beide mogelijkheden met hun voor- en nadelen.

wortelkanaalbehandeling

Het ontstaan van ontstoken tandweefsel

Door een lekkende vulling of tandbederf raakt het tandweefsel ontstoken. Dit gebeurt ook bij een harde klap tegen de tand of kies. Meestal zijn bacteriën in combinatie met een slechte mondhygiëne de grootste oorzaak.

Bij ontstoken tandweefsel merk je hevige pijn. Daarnaast zijn de tanden gevoelig, vooral bij het nuttigen van koude of warme dranken. Wanneer de ontsteking langer blijft bestaan dan sterft het tandweefsel af. De ontsteking breidt zich dan naar het kaakbot uit. Dit heeft tot gevolg dat kaakbot verdwijnt waardoor tanden of kiezen uitvallen.

Wortelkanaalbehandeling of trekken, wat is de beste keuze?

Om de tand of kies te behouden is een wortelkanaalbehandeling de beste keuze. Hierbij wordt het ontstoken tandweefsel weggehaald. Het alternatief voor deze behandeling is het trekken van de tand of de kies. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer een wortelkanaalbehandeling niet mogelijk is. Maar ook wanneer je deze behandeling niet ziet zitten.

Om je te helpen bij het maken van een goede keuze vind je hieronder de voor- en nadelen van beide behandelingen.

Een wortelkanaalbehandeling: voor- en nadelen

Bij een wortelkanaalbehandeling maakt de tandarts onder verdoving de tand of kies open. Die verdoving is niet nodig wanneer het tandweefsel al is afgestorven. Met speciale vijltjes wordt het wortelkanaal goed gereinigd. Dit gebeurt ook met een desinfecterende spoelvloeistof, zodat alle bacteriën verdwijnen.

Hierna vult de tandarts het wortelkanaal. Daarna wordt de tand of de kies dichtgemaakt met een vulling. Is het nodig om de behandeling later voort te zetten of zijn er nog problemen, dan krijg je een noodvulling.

Voordeel van een wortelkanaalbehandeling is dat de tand of kies behouden blijft. Alleen wanneer deze ernstig verzwakt is krijg je een kroon bovenop de wortel. Er ontstaat dus geen gat in het gebit, dat is wel zo prettig. Een wortelkanaalbehandeling doet door de verdoving of het afgestorven weefsel geen pijn.

Nadeel van deze behandeling is dat je gedurende 2-3 dagen napijn ervaart. Dit kun je goed onderdrukken met paracetamol. Soms kunnen instrumenten tijdens de behandeling afbreken, hierdoor kan er later een abces ontstaan. Ook kan het dat de ontsteking later terugkomt of dat de tand of kies beschadigd raakt.

Trekken van tand en kies: dit moet je weten

Is het niet mogelijk om een wortelkanaalbehandeling uit te voeren of zie je dit niet zitten? Dan kun je de tand of kies laten trekken. Ook dit gebeurt onder plaatselijke verdoving. Tijdens het trekken hoor je vaak een krakend of knarsend geluid. Dit zijn de wortels die loskomen.

Voordeel van het trekken van een tand of kies is dat deze behandeling snel is uitgevoerd. De kosten hiervoor vallen ook lager uit dan bij een wortelkanaalbehandeling. Nadeel is dat er een gat ontstaat, dit moet gevuld worden middels een kroon met implantaat, een brug of op een andere manier. Zo kunnen de totale kosten toch weer hoger uitvallen. Napijn kan 4-5 dagen aan blijven houden.

Een keuze maken

We raden in vrijwel alle gevallen aan om voor een wortelkanaalbehandeling te gaan. Per situatie bekijken we of dit ook mogelijk is. De uiteindelijke keuze ligt bij jezelf: een wortelkanaalbehandeling of trekken. Van tevoren bespreken we beide opties en wat je hiervan kunt verwachten.