Garantie bij de tandarts: zo zit dat

Wanneer je een televisie koopt dan krijg je garantie, dat is duidelijk. Ook een kledingstuk of voedsel moet aan de kwaliteitseisen voldoen. Heb je garantie bij de tandarts Hoofddorp? Dit is niet wettelijk vastgelegd. De tandarts heeft een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting. Wat dit precies inhoudt lees je in dit artikel.

garantie bij de tandarts

Geen verplichte garantie

Je laat een wortelkanaalbehandeling uitvoeren en de ontsteking blijft bestaan. Je nieuwe kroon breekt af of je gebit is niet goed schoongemaakt. In sommige gevallen kun je de tandarts hierop aanspreken, maar soms niet. Een tandarts is niet verplicht om garantie te bieden. Dit is namelijk niet wettelijk vastgelegd.

Waarom hoeft een tandarts geen garantie te geven? Omdat het resultaat van een behandeling onzeker is. Bijvoorbeeld bij een wortelkanaalbehandeling, die is in de helft van de gevallen succesvol. Daarnaast hangt het resultaat van verschillende factoren af. Zoals de aanwijzingen die je opvolgt (of juist niet). Er kan onverwachts een ontsteking ontstaan, dit is ook een van die onvoorziene situaties. Daarom kan een tandarts niet verplicht worden om garantie op behandelingen te geven.

Inspanningsverplichting versus resultaatverplichting

De tandarts heeft een inspanningsverplichting. Dit betekent dat hij/zij je zo goed mogelijk moet helpen. Heb je een gaatje dan is de tandarts verplicht dit te vullen. Wil je een gebitsreiniging dan moet de tandarts dit doen.

Wanneer de tandarts ziet dat er iets mis is met het gebit dan is hij verplicht om je hierop te wijzen. Maar ook om een eventuele behandeling voor te stellen. Uiteindelijk maak je zelf de keuze: wel of niet doen. De tandarts mag de behandeling echter niet zomaar weigeren, hier moet een gegronde reden voor zijn. Dat is de inspanningsverplichting.

Een resultaatverplichting komt eigenlijk alleen binnen de handel voor. Een product of dienst moet aan de verwachtingen voldoen. Dat is bij een tandartsbehandeling niet mogelijk.

Garantie op een kunstgebit, kroon, implantaat of brug

Gebitsvervangende middelen zijn producten waar vaak garantie opzit. Standaard zit er 1 jaar garantie op een kunstgebit. Op een implantaat, kroon of brug zit doorgaans 3-5 jaar garantie. Vraag vooraf naar de garantievoorwaarden, dit is niet wettelijk vastgelegd. De garantie kan dus per tandarts verschillen.

Is het kunstgebit, de kroon of brug binnen de garantieperiode afgebroken of is er iets mis mee? Bespreek dit met de tandarts. Wanneer deze geen herstelbehandeling wil uitvoeren dan neem je contact op met de zorgverzekeraar. Veel zorgverzekeraars bemiddelen zodat je uiteindelijk toch krijgt waar je recht op hebt.

Heb je garantie op een beugel?

Garantie bij de tandarts is niet zo vanzelfsprekend, hoe zit het dan met garantie op een beugel? Voor een beugel kom je vaak bij de orthodontist uit. Hier krijg je garantie op retentieapparatuur. Dit betekent dat een spalk, binnenbeugel of buitenbeugel vergoed wordt wanneer dit binnen de garantieperiode kapot gaat. Je krijgt geen garantie op de behandeling zelf. Het resultaat is onzeker, maar de orthodontist doet er alles aan om het gebit zo mooi mogelijk te krijgen.

Krijg je via de tandarts een beugel, dan ontvang je ook garantie op het materiaal zelf maar niet op de behandeling.

Garantieregeling bij tandartsen

Veel tandartsen hebben toch een garantieregeling voor hun patiënten. Bijvoorbeeld bij een ondeugdelijke behandeling waaruit klachten voortkomen. Een tandarts met garantieregeling zal de klacht serieus nemen en de behandeling kosteloos opnieuw uitvoeren. Wanneer dit niet mogelijk is ontvang je een (gratis) alternatieve behandeling.

Benieuwd naar onze service? Vraag gerust naar onze voorwaarden. We leggen je graag uit wat er per behandeling mogelijk is.

Contact ons

Heeft uw vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

De praktijk

Tandarts Mondain
KRUISWEG 616
2132 CH, Hoofddorp

 

logo tandarts Mondain