Bij de tandarts spoelen met waterstofperoxide

Het is je vast wel eens opgevallen dat je bij de tandarts, mondhygiënist of orthodontist moet spoelen met waterstofperoxide. Voorheen gebeurde dit niet altijd. Hoe kan het dat dit nu wel moet? Sinds 2020 wordt spoelen met waterstofperoxide ingezet in de strijd tegen het coronavirus. Inmiddels zijn we er zo aan gewend geraakt dat dit gebruik waarschijnlijk blijft bestaan.

spoelen met waterstofperoxide

Dit is waterstofperoxide

Een andere benaming voor waterstofperoxide is zuurstofwater. Dit is een ontsmettend middel. Ideaal om ontstekingen in de mondholte te bestrijden of te voorkomen. Waterstofperoxide is bij de apotheek als mondspoeling verkrijgbaar. Ook de tandarts maakt hier gebruik van.

Waterstofperoxide voor thuisgebruik is alleen in bepaalde situaties nodig. Bijvoorbeeld na een operatie in de mondholte of een ingrijpende tandartsbehandeling. Kun je tijdelijk het gebit niet poetsen dan wordt vaak het gebruik van waterstofperoxide aangeraden. Ook wordt het voorgeschreven bij een tandvleesontsteking of infecties in de mond of keel.

Waarom je bij de tandarts spoelt met waterstofperoxide

Voorheen ging je in de tandartsstoel liggen, je opende je mond en de behandeling kon beginnen. Tegenwoordig moet je bij veel mondzorgverleners eerst met waterstofperoxide spoelen. Door vooraf te spoelen verwijder je virusdeeltjes uit de mond. Het gaat dan met name om corona virusdeeltjes.

Dat tandartsen hiervoor kiezen is niet zomaar. Spoelen met waterstofperoxide valt onder de richtlijnen van de KNMT. Dit is een beroepsorganisatie waar tandartsen, kaakchirurgen en orthodontisten bij zijn aangesloten.

De effectiviteit van het middel

Ondanks het veelvuldig gebruik van waterstofperoxide is de effectiviteit hiervan nog niet aangetoond. Het middel helpt in ieder geval bij het doden van bacteriën. Virusdeeltjes worden mogelijk ook aangepakt, maar waarschijnlijk in mindere mate. Omdat alle beetjes helpen wordt het spoelen met waterstofperoxide gewoon doorgezet.

Is waterstofperoxide schadelijk?

In de tandartspraktijk of bij de mondhygiënist wordt gebruik gemaakt van een 1% oplossing, soms 3%. Deze dosering is absoluut niet schadelijk. Het wordt pas schadelijk wanneer het percentage 35% of hoger is. Bij zulke hoge doseringen worden je huid en de weefsels ernstig aangetast.

Thuis spoelen heeft weinig zin

Misschien heb je thuis een fles mondspoeling met waterstofperoxide staan. Het is natuurlijk heel fijn wanneer je de tandarts wil helpen en thuis met dit middel spoelt. Helaas is het effect slechts tijdelijk. Daarom is het zaak om pas vlak voor de behandeling met dit middel te spoelen. Laat de fles mondspoeling daarom in het kastje staan en vertrouw op het middel dat de tandarts je aanbiedt.

De tandarts schrijft waterstofperoxide voor

Soms krijg je waterstofperoxide voorgeschreven. Bijvoorbeeld door de tandarts, kaakchirurgen, mondhygiënist of orthodontist. Er is dan sprake van een ontsteking of infectie in de mond of keel. Het mondspoelmiddel haal je bij de apotheek.

Let altijd goed op de gebruiksaanwijzing. Sommige middelen moet je verdunnen, meestal 1 op 1 met water. Andere mondspoelmiddelen kun je direct gebruiken. Gebruik het product 3 tot 4 keer per dag. Hierbij moet je de vloeistof gedurende 1 tot 2 minuten door de mond spoelen. Hierna uitspugen, een mondspoeling mag je nooit doorslikken.

Hoe lang mag je een spoeling met waterstofperoxide gebruiken? Bij voorkeur niet langer dan zeven dagen achter elkaar. Wanneer de klachten langer aan blijven houden dan is het belangrijk om contact op te nemen met de tandarts, mondhygiënist of degene die je behandelt.

Houd er rekening mee dat waterstofperoxide wat bijwerkingen heeft, zoals een vieze smaak in de mond. Mogelijk ervaar je ook een andere smaaksensatie. Zo kunnen voedingsproducten plots heel anders smaken. Deze bijwerkingen zijn slechts tijdelijk.