Tandenknarsen in je slaap, hoe ernstig is dat?

Er zijn redelijk wat mensen die tandenknarsen. Vaak heb je dit niet in de gaten want het gebeurt in je slaap. Dit probleem komt bij ongeveer 20% van de bevolking voor. Het vervelende is dat knarsen of kaakklemmen flinke schade aan je gebit kan aanrichten. Ook loop je met onverklaarbare hoofdpijn of pijn in de kaken rond.

tanden knarsen

De oorzaak van tandenknarsen

De vraag is waarom je in je slaap tanden knarst. Vaak heeft dit met oververmoeidheid of stress te maken. Daarnaast kan het een gewoonte zijn, bijvoorbeeld wanneer tandenknarsen na een periode van langdurige stress ontstaat. Je lichaam is dan zo gewend geraakt aan het tandenknarsen dat je hiermee door blijft gaan. Onbewust, want ondertussen lig je lekker te slapen.

Het gevolg wanneer je tandenknarst

Denk niet dat tandenknarsen in je slaap onschuldig is. Wanneer je dit jarenlang doet dan beschadig je tanden en kiezen. Het glazuur breekt af of een vulling laat los. Ook kunnen er barsten in tanden of kiezen ontstaan waardoor ze uiteindelijk afbreken.

Zo herken je het probleem

Tanden knarsen, je noemt het ook wel bruxisme. Hierbij schuif je de tanden en kiezen flink over elkaar heen. Er staat aardig wat druk op je gebit. Hoe weet je of je hiermee te maken hebt? Dat is vrij eenvoudig, want bij tandenknarsen merk je dat je ‘s morgens last hebt van pijnlijke kaken. Het kan ook flink stijf aanvoelen. Daarnaast kan er onverklaarbare hoofdpijn aanwezig zijn.

Wanneer je tandenknarst terwijl je slaapt kun je hier onbewust van wakker worden. Meerdere keren per nacht ontwaken betekent vermoeidheid overdag. Je kan overdag zo in slaap vallen of hebt moeite om je te concentreren.

Het tandenknarsen herken je ook aan een slechter gebit. Toch moet je bedenken dat schade niet van de een op de andere dag ontstaat. Meestal ben je dan al maanden- tot jarenlang van tandenknarsen verder.

Het tandenknarsen bitje

Hoe kun je het tandenknarsen stoppen? Dit is vaak ontzettend lastig. Je zou het eens kunnen proberen met de nodige ontspanning of speciale therapie. Dit is zeker aan te raden wanneer je veel last hebt van stress of zelfs tegen een burn-out aan loopt.

Omdat de echte oorzaak moeilijk te behandelen is kun je voor een tandenknarsen bitje gaan. Dit is een speciaal bitje dat je tijdens de slaap draagt. Het bitje beschermt je tanden en kiezen tegen beschadigingen.

Je hoeft het tandenknarsen bitje overigens niet elke nacht te dragen. Doe dit alleen in periodes waarbij je merkt dat je tandenknarst. Bijvoorbeeld omdat je overdag last hebt van hoofdpijn, kaakpijn of gevoelige tanden/kiezen. De meeste mensen tandenknarsen niet continu maar doen dit in periodes.

Bitje op maat laten maken

Op het internet vind je dit soort bitjes kant-en-klaar. Praktisch als reservebitje of om mee te nemen op vakantie. Het is echter niet aan te raden om bij nachtelijk tandenknarsen dit soort bitjes  dagelijks te dragen. Beter ga je voor een op maat gemaakt model. Dit laat je bij de tandartspraktijk Hoofddorp doen, hierbij wordt het bitje speciaal op je gebit aangepast.

Voordeel hiervan is dat het bitje een perfecte bescherming biedt. Daarnaast kan tandarts Hoofddorp deze eventueel aanpassen, bijvoorbeeld wanneer het bitje niet zo lekker zit. Het is namelijk belangrijk dat je geen hinder van het bitje ondervindt. Bovendien moet deze doen waar het voor bestemd is: schade als gevolg van tandenknarsen voorkomen.

Vergoeding van het bitje

Heb je voor het tandenknarsen een bitje nodig? Vraag dan vooraf of de zorgverzekeraar dit vergoedt. Vermeld dat het om een splint gaat, dit is de benaming van het bitje tegen tandenknarsen. Soms moet je een gedeelte of alles zelf betalen. Bedenk dat tandenknarsen in de slaap een hoop schade kan aanrichten, dus een bitje aanschaffen is zeker een goed idee.