Aften behandelen: zelf doen

Moet je met aften naar de tandarts of huisarts? Een tandarts kan helpen om aften te voorkomen of om klachten te verminderen. De huisarts zal in veel gevallen een mondspoelmiddel voorschrijven of doorverwijzen naar de tandarts. Aften zelf behandelen? Dit is goed mogelijk, zelfs wanneer je verteld is dat je niet van aften afkomt. Kijk maar eens naar dingen die je zelf kunt doen.

Aften behandelen

Het ontstaan van aften

Waarom heeft de een regelmatig last van aften terwijl de ander er nooit mee te maken krijgt? De oorzaak is niet altijd bekend. Wel kan het ontstaan bij kleine wondjes in de mond, bijvoorbeeld door een niet goed passend kunstgebit of wanneer je op de wang bijt. Andere factoren die meespelen zijn hormonen, erfelijke aanleg, stress, medicijngebruik of een tekort aan vitamine B12 of ijzer.

Soms ontstaan er aften na een tandartsbehandeling. Dit komt dan door wondjes die tijdens de behandeling ontstaan zijn. Daarom zal de tandarts bij sommige behandelingen een mondspoelmiddel voorschrijven.

Aften behandelen, waar kan ik terecht?

Niets zo vervelend als aften. Het zijn witte tot grijze zweertjes die erg pijnlijk zijn. Vaak zitten ze aan de binnenkant van de wang, onder de tong, op het tandvlees of gehemelte. Aften kunnen ook op de lippen aanwezig zijn. Gelukkig zijn aften niet besmettelijk en ook niet gevaarlijk voor de gezondheid.

Ontstaan aften door een slecht passend kunstgebit of een beugel, dan is het belangrijk om contact op te nemen met de tandarts in Hoofddorp of orthodontist. Deze zal het kunstgebit of de beugel zo goed mogelijk aanpassen. Bij een slechte mondhygiëne is het belangrijk dat tandsteen verwijderd wordt. Dit is een taak voor de tandarts of mondhygiënist.

Zelf behandelen (thuis)

Kun je aften zelf behandelen? Bedenk dat aften na enkele dagen tot twee weken vanzelf verdwijnen. Toch kunnen ze uiteindelijk weer terugkomen. Heb je last van aften dan is pijn de grootste klacht. Je vermindert deze pijn door geen pittig gekruid voedsel te eten. Drink ook geen frisdranken of zure dranken. Let verder goed op met hard voedsel.

Goed poetsen is belangrijk, ook wanneer je aften hebt. Zorg dat je de aften niet met de tandenborstel of de tong aanraakt. Poets de tanden voorzichtig zodat je de aften niet aanraakt.

Medicatie bij aften

Bij veel pijn kan een mondgel met lidocaïne helpen. Dit is verkrijgbaar bij de apotheek maar ook de tandarts of huisarts kan dit voorschrijven. Deze gel werkt gedurende een uur, praktisch tijdens het eten of voor het slapen gaan. Een mondspoeling met chloorhexidine vermindert bacteriën in de mond. Dit kan voor vermindering van de klachten zorgen maar aften genezen hierdoor niet sneller.

Je mag chloorhexidine tijdelijk gebruiken. Na enkele dagen stop je hiermee. Vermijd dan ook een tandpasta met chloorhexidine. Eventueel kun je wel een tandpasta op basis van aloë vera of kamille gebruiken. Dit werkt ontstekingsremmend en geneeskrachtig.

Wanneer je met aften naar de huisarts gaat

Heb je naast aften ook last van hoge koorts? Dit kan duiden op een infectieziekte. Bij deze symptomen is het zeker verstandig om langs de huisarts te gaan. Deze bekijkt de oorzaak en stelt eventueel een behandelplan op.

Een goede mondhygiëne

Een onderdeel van aften behandelen is een goede mondhygiëne. Wanneer je te hard poetst dan kan er al snel een wondje ontstaan. Dit wondje is het begin van het ontstaan van een afte. Zorg dus dat je op de juiste manier het gebit schoonmaakt. Laat de tanden en kiezen minstens twee keer per jaar controleren en in zijn geheel schoonmaken. Maak hiervoor een afspraak bij de mondhygiënist.