De 5 meest voorkomende problemen met een tandprothese

Ruim 6,5% van de Nederlandse bevolking heeft een tandprothese oftewel kunstgebit. In veel gevallen gaat dit goed, maar er kunnen ook problemen met een tandprothese ontstaan. In deze blogpost vind je de 5 meest voorkomende problemen en wat de bijbehorende oplossing is. Het is namelijk belangrijk dat je geen hinder van een kunstgebit ondervindt.

problemen met een tandprothese

Een loszittend kunstgebit

Het meest voorkomend probleem met een tandprothese: het zit los. Het kan in sommige gevallen zelfs uit de mond vallen. Dit gebeurt bijvoorbeeld tijdens het eten, praten of lachen. Vaak wordt de oorzaak in het kunstgebit gezocht. Toch klopt dit niet, want het kunstgebit wordt altijd op maat gemaakt. De echte oorzaak ligt in de kaak. Deze zal in de loop der maanden of jaren van vorm veranderen. Hierdoor past de tandprothese niet meer goed.

Oplossing: het kunstgebit aan laten passen. Neem hiervoor contact op met tandarts Hoofddorp. Het kunstgebit zelf met lijm vastzetten is slechts een tijdelijke oplossing.

Slecht kunnen eten

Vooral wanneer je net een tandprothese hebt merk je dat je hier niet goed mee kunt eten. Dit is begrijpelijk, je moet leren om met een kunstgebit te eten, slikken en praten. Dit vraagt toch wel enkele weken oefening. Het probleem is dat de meeste mensen uit frustratie het kunstgebit zoveel mogelijk uitdoen. Terwijl het juist goed is om dit de hele dag door te dragen.

Oplossing: Hoe meer en vaker je het kunstgebit draagt, hoe sneller je eraan went. Oefen dus zoveel mogelijk. Zit het kuntgebit los, maak dan een afspraak met de tandarts.

Pijn door de tandprothese

Vroeg of laat kunnen er pijnklachten ontstaan. Soms zijn er duidelijk wondjes, zweren of aften zichtbaar. Het is begrijpelijk dat pijnklachten ervoor zorgt dat je het kunstgebit niet meer wil dragen. Daarom is het belangrijk om iets aan die pijnklachten te doen.

Oplossing: waarschijnlijk past het kunstgebit niet goed meer. Laat dit door de tandarts nakijken.

Misselijkheid bij het dragen van een kunstgebit

Ken je het effect van een tandenborstel wat verder in de mond duwen? Of iets groots dat tot achteraan een je gehemelte drukt? Dit brengt misselijkheid en soms braakneigingen met zich mee. Een kunstgebit kan misselijkheid veroorzaken. Vaak is het een kwestie van wennen, maar soms gaat de misselijkheid nooit over.

Oplossing: laat het kunstgebit aanpassen. Meestal is het goed mogelijk om de gehemelteplaat in te korten. Blijf je klachten houden, denk dan eens aan implantaten en een kunstgebit. Hierbij is geen gehemelteplaat aanwezig.

Ontstoken tandvlees

Soms ontstaan er problemen met een tandprothese door ontstoken tandvlees. De veroorzaker is een bacterie of een schimmel. Maak je de tandprothese niet regelmatig en goed schoon, dan blijven hier voedselresten en tandplak op zitten. Dit kan ervoor zorgen dat het tandvlees ontstoken raakt.

Oplossing: maak de tandprothese dagelijks goed schoon. Ga bij een tandvleesontsteking naar de tandarts of mondhygiënist.

Andere problemen met de tandprothese

Kunnen er ook andere problemen met een tandprothese ontstaan? Ja, een slechte adem is een veelgehoorde klacht. In veel gevallen heeft dit met een slechte mondhygiëne te maken. Hierdoor ontstaan er ontstekingen met een slechte adem als gevolg.

Nog een probleem: de tandprothese is gescheurd of gebroken. Dit ontstaat soms door het eten van hard voedsel maar ook door een valpartij. Ga met het kapotte kunstgebit naar de tandarts. Probeer dit niet zelf te lijmen, dit is niet stabiel genoeg.