Is een tandarts verplicht te helpen?

Je hebt veel pijn aan het gebit, er is een tand losgeraakt of je hebt last van een ontsteking in de mond. Is een tandarts verplicht te helpen? Ja, je hebt recht op hulp bij pijnklachten. Het is echter niet zo dat je op elk willekeurig moment bij je tandarts terecht kunt. Daarom werken tandartsen met wisselende diensten.

is een tandarts verplicht te helpen

Tandarts is verplicht om je te informeren over je gezondheid

De tandarts heeft verschillende rechten en plichten, dat heb jij als patiënt ook. Allereerst is de tandarts maar ook de mondhygiëniste verplicht om je over je mondgezondheid te informeren. Wanneer de tandarts een beginnend gaatje of een ontsteking opgemerkt dan moet deze dit aan jou melden.

Dit melden kan natuurlijk alleen wanneer je regelmatig het gebit laat controleren. Zonder controle kan de tandarts niets over de gezondheid van het gebit of de mond zeggen.

Hulp bij pijn

Wanneer je bij de tandarts bent dan is deze verplicht om je zo goed mogelijk te helpen. Pijnklachten zijn altijd vervelend en hebben een onderliggende oorzaak. Als patiënt heb je recht op hulp bij pijn. De tandarts is verplicht om je informatie over een behandeling te geven en gebruik te maken van de beste materialen.

Voor elke behandeling is de tandarts verplicht om jouw toestemming te vragen. Je beslist zelf of je de behandeling aan wilt gaan of toch liever voor een alternatief kiest, mits deze er is. Uiteraard mag je de behandeling ook in zijn geheel weigeren.

Mag de tandarts patiënten weigeren?

Je eigen tandarts is met vakantie of om een andere reden niet beschikbaar. Gelukkig heb je een andere praktijk gevonden. Helaas: deze tandarts weigert jou te behandelen. Of je wilt je aanmelden bij een andere of nieuwe praktijk en de tandarts weigert je als patiënt. Mag dit?

Ja en nee, dat hangt een beetje van de lading af. Een tandarts mag de inschrijving van nieuwe patiënten weigeren. Het is aan de tandarts of mondhygiëniste om te bepalen of en hoeveel patiënten deze aanneemt.

Maar tijdens een weekenddienst is de tandarts verplicht om aan niet-ingeschreven patiënten noodhulp te verlenen. Het is dus niet zo dat de tandarts noodhulp mag weigeren. Maak echter onderscheid tussen noodhulp en niet noodzakelijke hulp. Bij niet noodzakelijke hulp gaat het om zaken die best wel een of twee dagen kunnen wachten.

De behandelovereenkomst opzeggen

Als patiënt mag je de behandelovereenkomst altijd opzeggen. Een tandarts mag dit niet zomaar. Er zijn echter wel uitzonderingen. Opzeggen mag wanneer de patiënt meerdere keren niet betaalt, er flinke meningsverschillen ontstaan of bij agressie. Ook wanneer een patiënt meerdere keren de afspraak niet nakomt dan mag de tandarts de behandelovereenkomst opzeggen.

Als laatste mag opzegging naar aanleiding van praktijkinkrimping. Overigens mag de tandarts geen heel gezin opstijgen vanwege problemen met één gezinslid. Iedere patiënt wordt dus individueel beoordeeld.

Wanneer de tandarts de behandelovereenkomst opzegt dan moet deze lopende behandelingen wel afmaken. Bovendien moet de tandarts helpen bij het vinden van een andere tandarts. Dit hoeft niet op de actieve manier: de tandarts mag een lijst met tandartsen in de buurt meegeven.

Samenvatting hulpverleningsplicht tandarts

Wanneer je alles samenvat kom je tot de volgende conclusie:

• De tandarts bepaalt of en wanneer hij nieuwe patiënten aanneemt
  • De tandartspraktijk moet zorgvuldig met jouw privacy omgaan
  • Je ontvangt vooraf informatie over de behandeling en de kosten
  • Bij ernstige problemen mag de tandarts de behandelovereenkomst opzeggen
  • Je hebt recht op goede zorg en hulp bij pijn

Heb je nog vragen over je rechten en plichten als patiënt of kom je ergens niet uit? Bespreek dit met de tandarts of mondhygiëniste.