Pijn aan verstandskies: doorkomen of laten trekken?

Pijn aan een verstandskies is een veelgehoorde klacht. Het is echter een misverstand dat verstandskiezen altijd pijn of problemen veroorzaken. De pijn kan ontstaan door het doorkomen van de verstandskies. Maar soms is er iets anders aan de hand, bijvoorbeeld een cyste, tumor of een ontsteking.

Pijn aan verstandskies

Doorkomen van verstandskiezen

Tussen de leeftijd van 17 en 21 jaar breken de verstandskiezen door. Dit kan ook op volwassen leeftijd gebeuren en in sommige gevallen helemaal niet. Het doorkomen van verstandskiezen veroorzaakt pijn. Wanneer er weinig ruimte in de mond is dan komen de verstandskiezen maar half door of groeien scheef.

Het doorkomen van verstandskiezen zorgt er niet voor dat andere kiezen scheef gaan staan. Wanneer de verstandskies te weinig ruimte heeft om door te komen dan breekt deze maar half of helemaal niet door.

Wanneer er pijn aan de verstandskies door het doorkomen ontstaat dan helpt koelen: sabbel op een ijsblokje of leg een koelpack op de wang.

Een ontsteking aan of rondom de verstandskies

Pijn aan een verstandskies ontstaat ook vaak door een ontsteking. Wanneer de kies maar half doorkomt ligt hier een stukje tandvlees overheen. Dit tandvlees is gevoelig voor infecties en ontstekingen. Bij een slechte mondhygiëne kan er al snel een tandvleesontsteking ontstaan.

Bij een tandvleesontsteking merk je voornamelijk pijn, zowel wanneer je iets eet als in rust. Het gaat meestal om een kloppende pijn. Het tandvlees ziet er rood, gezwollen en ontstoken uit. De verstandskies zelf kan ook ontstoken raken. Deze pijn kan helemaal naar binnen trekken, in het kaakbot tot achter de ogen en zelfs in het hoofd.

Wanneer een half doorgekomen verstandskies ontstekingen veroorzaakt dan is het beter om de verstandskies te laten trekken.

Symptomen bij pijn aan verstandskies

Niet iedereen ervaart dezelfde klachten bij pijn aan de verstandskies. De pijn kan matig tot zeer hevig zijn. Bij een ontsteking is er een zwelling zichtbaar, soms is dit aan de wang zelf te zien. Afhankelijk van de oorzaak ontstaan er slikklachten en soms koorts.

Pijn door cyste of tumor

Gelukkig komt pijn aan de verstandskies door een cyste of tumor zelden voor. Een folliculaire cyste komt voornamelijk bij de verstandskiezen in de onderkaak voor. Deze kan het doorkomen van de verstandskies belemmeren, de cyste zelf geeft meestal geen klachten. Toch is het beter om de deze weg te laten halen. Wanneer de cyste bij de verstandskies ligt dan wordt in veel gevallen gelijktijdig de verstandskies weggehaald.

Nog minder vaak komt een tumor voor. Dit kan duiden op botkanker of mondkanker. De kans hierop is zeer klein.

verstandskies trekken

Wanneer een verstandskies laten trekken?

Veel mensen denken dat ze standaard een verstandskies moeten laten trekken. Dit is niet waar, zolang de kies geen problemen veroorzaakt kan hij gewoon blijven zitten. Wanneer er toch problemen ontstaan is het allereerst belangrijk om naar de oorzaak te kijken. Gaat het om een slechte mondhygiëne, dan kan hier gelukkig wat aan gedaan worden. In de volgende gevallen is het beter om een verstandskies te laten trekken:

• Tandbederf (gaatjes) doordat de kies niet goed schoon te houden is
  • Tandvleesontstekingen door het half doorgekomen van de verstandskies
  • Parodontitis met botverlies (ernstige tandvleesontsteking)
  • Aanwezigheid van een cyste of tumor
  • Wanneer de verstandskies andere problemen veroorzaakt

Pijn tijdens en na het trekken van de verstandskies

Het trekken van de verstandskies is dankzij verdoving pijnloos. Wel kan dit een vervelend gevoel veroorzaken. Wanneer de verdoving eenmaal is uitgewerkt dan kan de pijn enkele dagen flink aanwezig zijn. Paracetamol werkt pijnstillend, ibuprofen is niet alleen pijnstillend maar ook nog eens ontstekingsremmend.

Je krijgt een recept voor pijnstillers en mondspoeling mee. Zorg ook voor verkoeling, dit gaat zwelling tegen. Eet de eerste dag alleen vloeibaar voedsel.

Heb je pijn aan de verstandskies of ervaar je andere problemen, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op.