Is een tandvleesontsteking besmettelijk?

Jij of je partner heeft een tandvleesontsteking. Natuurlijk wil je hem/ haar een kus geven, maar je vraagt je af of die tandvleesontsteking besmettelijk is. Zoals je weet wordt deze ontsteking door bacteriën veroorzaakt. Bacteriën kunnen zich verspreiden, maar in hoeverre gaat het van tandvlees op tandvlees?

Is ontstoken tandvlees besmettelijk?

Bacteriën kun je overdragen

Het is in feite: bacteriën kunnen worden overgedragen. Dit is ook hoe ze van het ene lichaam in het andere lichaam terechtkomen. Wanneer je een tandvleesontsteking hebt dan zit je mond vol met bacteriën. Door iemand te kussen, en dan hebben we het echt over het uitwisselen van speeksel, kunnen bacteriën bij een ander terechtkomen.

Zo besmettelijk is een tandvleesontsteking

Je hebt kunnen zien dat bacteriën zich makkelijk van de ene naar de andere mond verplaatsen. Is een tandvleesontsteking besmettelijk voor anderen? Ondanks dat bacteriën zich verspreiden is een tandvleesontsteking in de meeste gevallen niet besmettelijk.

Wanneer de ontvanger van de bacterie een goede afweer heeft dan zal deze zeker geen tandvleesontsteking krijgen. Maar wanneer de afweer slecht is en ook de mondhygiëne is beneden de maat dan kan er wel een tandvleesontsteking ontstaan.

Ook stress is van invloed

Je denkt dat je een goede afweer hebt en toch krijg je een tandvleesontsteking via iemand anders. Wist je dat stress van grote invloed is op je afweer? Heb je last van hevige of langdurige stress dan gaat je afweer omlaag. Dit merk je niet altijd, toch zijn er een aantal signalen.

Slecht slapen, een verminderde concentratie, vaak grieperig zijn en veel tandvleesontstekingen. Allemaal tekenen dat je immuunsysteem niet optimaal werkt.

Tandvleesontsteking laten behandelen

Bij een beginnende tandvleesontsteking kun je dit goed zelf behandelen. Het is belangrijk dat je vooral de ruimte tussen tanden en kiezen en het tandvleesrandje goed schoonmaakt. Zet de tandenborstel 45° op het tandvlees zodat de borstelharen onder het randje komen. Gebruik ragers of tandenstokers voor de ruimte tussen tanden en kiezen.

Een tandvleesontsteking is het gevolg van aanwezig tandplak dat uithardt tot tandsteen. Wanneer tandsteen eenmaal aanwezig is dan krijg je dit niet zelf weg. De tandarts of mondhygiëniste heeft speciale apparatuur dat snel en effectief tandsteen verwijdert. Laat een tandvleesontsteking dan ook professioneel behandelen.

ontstoken tandvlees

Van tandvleesontsteking tot parodontitis

Een andere benaming voor tandvleesontsteking is gingivitis. Wanneer je hier niets aan doet dan gaat de ontsteking steeds dieper zitten. Er ontstaat uiteindelijk parodontitis. Dit is een dieperliggende ontsteking die lastiger te behandelen is. De kans is groot dat tanden en kiezen losser gaan zitten. Zonder behandeling kunnen ze zelfs uitvallen en naastgelegen tanden en kiezen infecteren.

Tandvleesontsteking? Let op je partner!

Je hebt kunnen zien dat een tandvleesontsteking soms besmettelijk is. Heb je zelf een tandvleesontsteking? Vraag aan je partner of deze misschien ook ergens last van heeft. De kans is zomaar aanwezig dat jullie bacteriën hebben uitgewisseld. Wanneer het immuunsysteem van je partner even wat minder werkt heeft deze misschien ook wel een tandvleesontsteking te pakken.

Maak samen een afspraak bij de tandarts. Een schoonmaakbeurt van het hele gebit zorgt ervoor dat je van tandplak en vooral tandsteen afkomt. In veel gevallen verdwijnt dan ook de vervelende geur uit de mond. Houd er wel rekening mee dat je tandvlees tot twee dagen na de behandeling misschien wat gevoelig aan kan voelen. Ook kunnen tandhalzen wat gevoelig zijn, dit verdwijnt uiteindelijk ook weer.