Angst voor de tandarts

Angst voor de tandarts? Je bent niet de enige, tussen de 30% en 40% van de Nederlanders is bang voor de tandarts. Bijna 1 miljoen Nederlanders is zelfs zo bang dat ze helemaal niet naar de tandarts gaan. Zonde want de kans op een slecht gebit, pijnklachten, ontstekingen en andere problemen neemt hierdoor fors toe. Gelukkig hebben we een aantal nuttige tips waarmee je angst voor de tandarts te lijf gaat.

angst voor de tandarts

Kinderen versus volwassenen

Kinderen zijn minder vaak bang voor de tandarts. Van alle kinderen ervaart 15% angst bij een bezoek aan de kindertandarts. Onder volwassenen is dit 30% tot 40%. Angst ontstaat door eerdere nare ervaringen, vaak in de jeugd of vroege volwassenheid. Er kan iets mis zijn gegaan tijdens een tandartsbehandeling maar ook extreme pijn veroorzaakt later angst.

Sommige kinderen nemen angst voor de tandarts van ouders over. Daarom is het belangrijk dat angstige volwassenen hier richting kinderen niets van laten merken.

Angst voor de tandarts: 5 tips

Met angst voor de tandarts rond blijven lopen is niet nodig. Dankzij goede informatie en een gesprek wordt een behandeling bij de tandarts een stuk minder ‘eng’. Bovendien kun je om bepaalde hulpmiddelen vragen. Bekijk de 5 tips en ga de strijd tegen angst voor de tandarts aan.

1. Wederzijds vertrouwen

Angst voor de tandarts kan alleen verminderen wanneer je de tandarts ook vertrouwt. Bovendien moet er sprake zijn van wederzijds vertrouwen: ook de tandarts moet op jou kunnen bouwen. Dit betekent dat je van de kennis en ervaring van de tandarts uitgaat. Aan de andere kant geef je duidelijk aan wat je voelt en forceer je een behandeling niet.

2. Informatie over de behandeling

De tandarts is altijd verplicht om te informeren over een behandeling. Wanneer je bang bent voor de tandarts wil je het liefst zoveel mogelijk informatie ontvangen. Vraag hiernaar en laat de tandarts ook uitleggen wat er gaat gebeuren en waarom deze behandeling noodzakelijk is. Geef overigens aan dat je angstgevoelens hebt, de tandarts zal hier zeker rekening mee houden en stap voor stap uitleggen wat er gaat gebeuren.

3. Een teken ter onderbreking

Liggend in de tandartsstoel breekt het koude zweet je uit. Je verliest immers de controle over wat er in je mond gebeurt. Spreek met de tandarts een teken af waarbij je de behandeling tijdelijk kan onderbreken. Bijvoorbeeld je hand opsteken of een geluid maken.

4. De aandacht afleiden

Heb je angst voor de tandarts dan ben je vaak alleen met pijn en angst bezig. Je denkt bijvoorbeeld aan alles wat mis kan gaan of dat de behandeling veel pijn gaat doen. Doordat je hier op gefocust bent voel je alles en ervaar je juist meer pijn.

Probeer je aandacht hiervan af te leiden. Vraag aan de tandarts of deze muziek op kan zetten, je kunt ook een koptelefoon opzetten en muziek via je smartphone luisteren. Doe ademhalingsoefeningen, denk aan iets leuks en probeer te ontspannen. Wat ook helpt is van tevoren bedenken wat je als beloning krijgt, dit motiveert om de behandeling door te zetten.

5. Vraag om een verdoving

Sommige behandelingen doen meer pijn dan andere behandelingen. Bij een pijnlijke behandeling zal de tandarts standaard een verdoving zetten, tenzij je dit natuurlijk niet zelf wil. Moet je een lichte behandeling ondergaan en ben je bang voor pijn? Durf om een verdoving te vragen.

Angst voor naalden? Gelukkig zijn de moderne verdovingsprikken nauwelijks voelbaar, je kan wel een bittere smaak in de mond krijgen. Kijk liever niet naar de spuit en naald maar sluit je ogen. Probeer hierbij helemaal te ontspannen.

Begeleiding voor angstige patiënten

We vinden het belangrijk dat iedereen een controle of behandeling bij de tandarts durft te ondergaan. Heb je angst voor de tandarts dan is het belangrijk dat je dit van tevoren aangeeft. We nemen dan extra tijd voor je.

tandarts of mondhygieniste